PRESS REACTIONS AND ANALYSIS IN BRITAIN ON THE HUNGARIAN ACCESSION INTO THE EUROPEAN UNION (1989-2002)

Róbert Balogh
University of Debrecen, Hungary

Abstract

After WWII Britain's and Hungary's historical evolution took two completely different directions.These directions could only be approached towards each other after the fall of the Communist regime in Hungary in 1989/90. At the end of the 1980s Britain and Hungary established more or less well-balanced diplomatic relations, but after a short period of impulsive commercial and economic cooperation, the relationship slowly died down. Though Hungary took preliminary steps to gain access (e.g. signing the Europe Agreements in Brussels in December 1991), none of these events were reflected in the periodicals or newspapers in Britain. After 1992, however, Western economy, especially the financial sector showed keen interest towards the "new capitalists" and the British press also paid increased attention to developments in the Central-European nations. 

This paper will focus on all sorts of articles that have been published in leading British newspapers about Hungary in the EU (more precisely the Economist, the Guardian and the Independent), while attempts will also be made to show how these articles and analyses reflect British strategies concerning enlargement of the EU.

The period between 1989 and 2002 showed fluctuating interests in the British press. After wonderful manifestations of the political parties and declarations of pleasure because of the changes in Eastern Europe British press (Western European press in general) turned towards economy and articles emphasised regional developments instead of national ones. First, the world-wide known weekly magazine, the Economist dealt with economic issues (the Two Europes in 1993, with special emphasis on the economic differences between the western and eastern nations). It was well after the ratification of the Europe Agreements and the first joint Committee in Brussels (1992) and after the Summit in London (October 1992). The financial sector paid keen interest towards the “new” capitalists. The Independent analysed accountancy and also touched points of management. The weeklies, however, highlighted the overwhelmingly moralizing tones the western governments. The west turned towards the east “to teach the latter how to manage economy”. This showed a little aristocratic and parvenu attitude, often criticised by the British press.  
The PHARE programme (available for candidate countries) also made the journalists pay some attention to Hungary. The Economist draws a bit of a depressing picture about events: “Hungary has to learn yet” it says, with an ultimate moralizing attitude. The magazine also emphasises the efforts taken by the country and criticises the bureaucratic incompetence of the EU.
 
The difference between intentions and performance is analysed more deeply in April in the Economist, with specific attention to historical examples (the collapse of the Ottoman Empire) which might cause some bitterness in Hungarian mouth (especially when compared to the Balkan). That Hungary was still bound to do much more was well expressed in a half-clause in the Economist in May 1993: it simply listed the newcomers among the poor members. Later, only Austria and its eastern border were meant ‘East’. Until, 1995, the last accession treaty (with Austria, Finland and Sweden), no significant mentioning can be found in the qualities (‘all is quiet on the Western Front’). Only the consequences of the Maastricht Treaty are analysed in the summer of 1993. At the Copenhagen summit the European Union defined the criteria which applicants should meet before joining and the Brussels correspondent of the Economist especially highlighted this aspect of the summit. Months later it was John Major, then Prime Minister of the Conservative Party, in a special “invitation” by the Economist, who argued on transforming the narrow vision of the European Union:  ‘Raise your eyes, there is a land beyond’ he said and wrote in 1993. Although the PM said it was time to put away the old slogans, he created new ones. He realised the ineffectiveness of the Roman structure of the EU. He shouted about a new one, a WHOLE Europe. Did he involve the Easterners? Unfortunately not. His three questions in the article missed any allusion to Hungary. The article concentrates on the actual problems raised by the CAP
. 

This lack of interest seemed to end when Germany took the presidency in June 1994. Perhaps the fact that Hungary handed in its official application for membership in March 1994 also contributed to the more frequent mentioning. The Guardian published three articles in two days in early March in which the German connection was strongly emphasised and highly appreciated the political realism of the would-be candidates. In one of the articles, the journalist Lucy Hooker informs the British on Jacques Delor’s visit to Budapest. The clause ‘without waiting for other countries’ indicated that the west expected the easterners to give their application not one by one but in one bloc, indicating they treated the central- eastern Europeans as one bloc of new candidates. The articles showed the west was full of doubts, fear and the feeling of danger posed by the ‘instability’ of the easterners. They still saw them full of anger, prejudice and the memories of shameful history.
 The application raised interest in the Independent too. The Independent gave a short outline of the reactions of the member states, as follows “Britain is also favourable to closer ties’, but it seemed rather a polite gesture than a carefully reasoned statement.
 
After a short article about the Hungarian media scandal in spring 1994, the Independent deals with promises again. The attitude is again negative: the Eurocrats treat East as a nightmare, a bad dream. Hungary is marked to be extremely “impatient”. Two weeks later, the Economist, analysing Hungary, emphasised that they were the first who opened the borders to the west, while indicated that Hungary’s possible accession to the EU would be not sooner than 2000. The author treats Germany ironically (‘the main champion of enlargement’) mentioning his doubts that Germany acts in self-interest. The reluctance is always on the spot when articles are about economy (‘Unpleasantness is unavoidable if second-class ticket-holders can vote on what first-class passengers will have for dinner’)
. At the end of 1994 the Independent gave a synthesis, telling the easterners that the EU was still unsure of how much to offer them. Only the ‘how’ and the ‘when’ were questioned – the accession itself was not. And in the next article Hungary was ranked by several aspects of market economy. When the White Papers were released, the Economist also introduced the interpretation of the EU message: ‘We’ll give you an idea of what you need to do, but we won’t promise anything on our side’.
 Again it can be asked why to belong to an organization that would not wait for their belonging. The enlargement remained a Franco-German debate while the British reactions grew narrow to slogans.

Between 1995 and 1999 no relevant paper dealt with enlargement in details. It well corresponds to the fact that almost nothing interesting happened in the question till 1999. Both the Madrid European Council (1995) and the Amsterdam European Council (1997) had else to discuss. The Agenda 2000 published in 1997, now dealt with 10 candidates, so the short run of the Visegrád countries and the possible benefits of it vanished. Even this and the Luxembourg Council remained ‘unreacted’ in the newspapers, though they laid down financial frameworks for enlargement as well. 

The Economist introduces 1999 with the statement that Hungary was blooming (contrasted to the situation in 1990)
. Now, at last, the performance of the East was appreciated by the West. The magazine turns back to the enlargement at the end of the year again. It treated Hungary as the strongest candidate in the group. In contrast, Britain and France would wait for Romania and Bulgaria as well. The paper drew charts in which it set the timetable for candidate countries as follows: Hungary (together with Estonia, the Czech Republic, Malta, Poland and Slovenia) was considered to enter the Union in the first group around 2005/2006. Still Hungary is treated as an always disappointed and anxious partner.

As the entry dates were closing British papers showed increased interest towards the would-be partners. The papers wrote that the west had still suffered from misconceptions of Europe full of prejudices. The candidates were still treated with the Balkan. Thus it was not surprising the Economist dealt with enlargement throughout 16 pages in its May issue 1999. The candidates were still treated as one block and there was no chance to be unique. On the one hand the west acted as an embracing mother from the very beginning after the regime changes in the East, while, on the other, they still feared from what the newcomers would bring into the EU (+36% land, +29% population, and -16% average GDP).
 Interestingly Britain was one of the five countries who proved to be more reluctant to admit new members. Why?...After the land-slide victory of the New Labour, which fully committed itself to the implementation of enlargement? They emphasised some of the crucial problems that Hungary was bound to solve, out of which the issue of the Gypsies was on the first place. “…Hungary is the best of them, but must treat Gypsies better…”
 In its July issue 2000 of the Economist candidate countries were again treated as one block of “core Central Europe”, but now clearly separated from the Balkan. The Magazine introduced a new phase “A New Central Europe” encompassing much of the old Habsburg Empire.
 Still the magazine avoided treating these countries as unique individual members.
 Surprising exemption might be a 2001 April issue of the Economist which cited an ethnically related issue of the Orban government, grinding for the Magyars „to protect Magyars who live outside Hungary...” or just „…plan to a nationalistic ploy by the right to win votes at Hungary’s next general election, due in a year’s time.”
 as the opposition said. The article touched a ticklish problem, namely the illegally employed „ethnic” work on building sites, especially in Budapest, an issue indeed hot for the successive governments. However we must be careful not to forget that the article is primarily on ethnic issues, embedded into major EU concerns whether Central European countries can successfully win the battle against historic prejudices. After the ratification process of the Nice Treaty in 2002 the Economist welcomed the state of democracy operating in Hungary. The mood seemed quite calm while added that false capitalism would cause bigger problems in the longer run. “…old habits die hard…” writes David Sheriff in an article of the Economist. Central Europe “ripped up” communism in favour of market economics, but many, so called opportunists cheated, bribed stole from the state or small investors just to get rich quick. They used “conniving banks as a source of everlasting loans and a place to wash their money.”
 There is no mercy, there is no exception. All countries in Central Europe have the culture of “old tricks”: “…When corruption persists at the top, it percolates throughout the economy: people do not trust their leaders; they hide their money; they expect to pay and receive bribes; and banks do not trust their customers…”
 The same article, however, reveals some positive developments, especially in the development of banking. The Economist praised Hungarian reformers of their capability to privatise the banking-sector already in 1994, highlighting the successful transformation of the OTP from a regional savings bank with a monopoly of the retail market to the biggest bank in Hungary.
 

The Guardian, similarly, handled Central Europeans as a regional bloc. Its major concern was how negatively citizens in the Union reacted to the newcomers. Right before the EU summit in Copenhagen the majority not only did oppose accession of the newcomers, but the report by the European commission revealed “dangerously large knowledge gaps…”.
 

No difference can be traced in the columns of the Independence either. Its published issue in December 2002 the weekly highlighted the inevitable financial reforms of the candidate countries, while set off Poland who urged “larger budget rebates”. The weekly also reported that the EU summit in Copenhagen would irreversibly admit the ten candidate countries to the “club” by 2004.

In the above investigated period British press, on the one hand, followed the traditional track of British politics echoing reluctance, often criticising the “mandarin” bureaucratic management of the EU. This criticism, however, seemed to establish an alibi to show the incompetence of the EU in handling newcomers rather than helping the Central European countries in a race to qualify for the greater Europe. On the other hand, their perspective reflected regional perspectives in which Central Europe was seen as a bloc of slow development of alternatives, a “giant construction site” for the multilateral agencies of the European Union to shape it to be safe for the cumulative foreign investment inflows. British press reflected upon hot issues as ethnic crises, but the major issue on Central Europe, including Hungary, was economic development. Rebuilding the economy, encouraging private initiatives were the major guarantees for a successful outcome of accession negotiations, while they highlighted that after ten years of going up blind alleys, most countries in Central Europe appeared to be moving forward, while they still found it hard to change their habits of fifty years communism. It is very hard to find a handful of reflections on individual performance and any reflected are often of mismanagement, poorly regulated privatisation and desperately struggling businesses carved up by their former communist managers.  
Notes:
� The Economist, September - October, 1993, ”Major on Europe”


� Ibid. John Major’s European policy reflected extreme fluctuations. Away from Thatcher’s steady opposition he first proved to be almost the most pro-European since accession in 1973, but within month after his accession as Prime Minister he performed a u-turn and sharply criticised the Union and by 1993 it led to almost a new “iron curtain” between Britain and the rest of the EU. The articles in various qualities mirrored the same tone; Common Agricultural Policy, established in 1960


� � HYPERLINK "http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,,256020,00.html" ��http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,,256020,00.html�, “Fall of the wall”


� The Independent, November, 1993


�� HYPERLINK "http://www.economist.com/search/search.cfm?qr=Hungary%27s+accession&area=1&keywords=1&frommonth=01&fromyear=2000&tomonth=06&toyear=2000&rv=2" ��http://www.economist.com/search/search.cfm?qr=Hungary%27s+accession&area=1&keywords=1&frommonth=01&fromyear=2000&tomonth=06&toyear=2000&rv=2� 


� The Economist, September - October, 1993, ”Major on Europe”, 


� The Economist, September 30th, 1999, “Enlarging the European Union, A New Pace?” � HYPERLINK "http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=E1_NQQGNS" ��http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=E1_NQQGNS� 


� Ibid.


� The Economist, October 21st, 1999, “Wider still, and why?”  � HYPERLINK "http://www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=E1_PNVSGQ" ��http://www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=E1_PNVSGQ� 


� The Economist, May 11th, 2000, “Knocking on the Union’s door”


� The Economist, July 8th- 14th, 2000, “Central Europe’s shifting frontiers”


� The Economist, July 8th- 14th, 2000, “Central Europe’s shifting frontiers” 


� The Economist, April 7th- 13th, 2001, “Hungary, Ethnic pitch”


� The Economist, 14th, September, 2002, “After the chaos”


� Ibid.


� Ibid.


� � HYPERLINK "http://www.guardian.co.uk/eu/story/0,,858359,00.html" ��http://www.guardian.co.uk/eu/story/0,,858359,00.html�, “Andrew Osborn in Brussels”�Thursday December 12, 2002


� � HYPERLINK "http://news.independent.co.uk/europe/article135320.ece" ��http://news.independent.co.uk/europe/article135320.ece�, “Cash row could delay bigger EU, candidate nations told” 








PAGE  
1

